راهنمای انتخاب رشته های دانشکده صنعت هوانوردی

انتخاب رشته کنکور 95

 

با فرا رسیدن مرحله انتخاب رشته داوطلبان کنکور 96،  بسیج دانشجویی دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری با اجرای طرح "آشنایی با دانشکده" در نظر دارد با ارائه خدمات مشاوره ای و برگزاری جلسه های پرسش و پاسخ  برای داوطلبان عزیز سهمی کوچک در انتخاب رشته هرچه دقیق تر و موفق تر این عزیزان داشته باشد.به این منظور گروهی از دانشجویان ممتاز و آگاه از شرایط دانشکده، بطور داوطلبانه، اعلام آمادگی کرده و آماده پاسخ گویی به سوالات داوطلبان عزیز می باشند. شما عزیزان میتوانید با استفاده از شماره تماس های درج شده در مورد هر کدام از رشته های این دانشکده مشاوره گرفته و سوالات خود را مطرح کنید. همچنین در ادامه مطلب توضیحاتی درخصوص آشنایی با رشته های این دانشکده ارائه شده است.

 

تعمیر و نگهداری هواپیما:        09104493015          آقای مهندس رهنما     /     09359557578         آقای رحیم نژاد

الکترونیک هواپیما:                09357687066         آقای تقوی دوست 

مراقبت پرواز:                              09378831171         آقای صالحیان     /     09163682623         آقای مهندس رخش بهار

مخابرات:                                         09193215983        آقای پورتیمور

 

 

 

تعمیر و نگهداری هواپیما

امروزه در صنایع مدرن و پیشرفته دنیا پس از تولید هر قطعه و یا محصول صنعتی و قرار گرفتن آن در شرایط کاری، مهمترین نکته ای که مورد توجه قرار میگیرد پیش بینی و اجرای فرآیند هایی جهت تضمین عملکرد صحیح و عدم بروز نقص در سیستم مورد نظر است. میتوان از مجموعه این فرآیندها با عنوان تعمیرات و نگهداری نام برد.

در صنعت هوانوردی نیز با توجه به ضرورت تامین ایمنی و امنیت پروازها (از لحاظ فنی) باید هر هواپیما توسط مهندسین و تکنسین های تعمیر و نگهداری مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت وجود هرگونه نقص فنی متخصصین مربوطه در اسرع وقت در راستای رفع مشکل عمل کنند. همه ی بازرسی ها و چک های هواپیما که توسط متخصصین تعمیر و نگهداری انجام میپذیرد باید منطبق بر قوانین هوانوردی بوده و طبق رویه و  پروسه هایی که از پیش تعیین شده انجام میگیرد.

دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری با جذب دانشجو از طریق کنکور سراسری در رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما نیروی متخصص مورد نیاز صنعت هوانوردی را تربیت میکند. این مجموعه با دارا بودن امکانات کارگاهی و آموزشی منحصر به فرد در سطح کشور تبدیل به قطب آموزش هوانوردی کشور گردیده است.

واحد های درسی رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما شباهت بسیاری به رشته های مکانیک و هوافضا دارد. اما علاوه بر دروس عمومی (معارف اسلامی، دانش جمعیت و...) و دروس  مهندسی (ریاضیات مهندسی، معادلات دیفرانسیل، دینامیک مهندسی، ارتعاشات و...) ؛ دروس تخصصی هواپیما مثل موتور جت، ساختمان هواپیما و سیستم های هواپیما و ... از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند چون بیش از هر چیز این دروس هستند که پایه و اساس کسب دانش ومهارت های حین کار خواهند شد. البته وجه تمایز اصلی این رشته نسبت به دیگر رشته های مهندسی، برخورداری از کارگاه های فنی تخصصی و متعدد همچون کارگاه موتور جت، کارگاه بال و بدنه و... می باشد.

 

فارق التحصیلان رشته مهندسی تعمیر و نگهداری از کانال دانشکده به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی شده و با اخذ مدرک استاندارد هواپیمایی (B1)پتانسیل جذب را در ایرلاین ها ، شرکت های هواپیمایی ، مجموعه های وابسته به وزارت دفاع (پنها، صها و...) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان تکنسین و مهندس تعمیر و نگهداری دارا خواهند بود.

 

الکترونیک هواپیما

با توجه به گستردگی روزافزون صنایع الکترونیک و کامپیوتر امروز شاهد آن هستیم که بخش عمده ای از همه صنایع لاجرم درگیر با قطعات و سیستمهای الکترونیک هستند؛ که صنعت هوانوردی نیز از این قائده مستثنا نیست. بخش عمده‌ای از سیستم‌های زمینی که سلامت و ایمنی یک پرواز را تضمین می‌کنند، تجهیزات الکترونیکی هستند. پس قطعا صنعت هوانوردی نیازمند متخصصینی است که علاوه بر آشنایی با اصول عملکرد سیستم های الکترونیک، دارای اشراف کافی بر مقررات و سازوکارهای هوانوردی نیز باشند؛ به طور خلاصه یعنی در این صنعت حساس نیاز به تلفیقی از یک دوره الکترونیک عمومی با الکترونیک تخصصی هوانوردی است.

مهندس الکترونیک هواپیمایی کسی است که اطلاعات و مهارتهای لازم جهت کار در صنعت هوانوردی را در محدوده ای مناسب کسب کرده و با استفاده از تکنیک ها و رهنمودهایی که کارشناسان این رشته ارائه خواهند کرد قادر به انجام مسئولیتهای زیر باشد:

الف- نصب و راه اندازی (در محدوده ای معین) سیستمهای الکترونیکی، مخابراتی و کمک ناوبری

ب- تشخیص عیوب و تعمیر سیستمهای الکترونیکی، مخابراتی و کمک ناوبری و ناوبری

ج- سرویس و نگهداری سیستمهای الکترونیکی، مخابراتی و کمک ناوبری

همانطور که گفته شد این رشته شباهتهای بسیاری به مهندسی برق گرایش الکترونیک و مخابرات دارد که از جمله دروس تخصصی و اصلی این رشته به موارد زیر میتوان اشاره کرد:

مدار الکتریکی، الکترونیک، مدارهای منطقی، ماشین‌های الکتریکی، نقشه‌کشی صنعتی، برنامه‌نویسی کامپیوتر، اصول فرستنده و گیرنده، سیستم‌های کمک‌ناوبری، سیستم‌های مخابرات هواپیمایی، زبان تخصصی هواپیمایی

شرکت فرودگاه های کشور به تخصص‌ فارغ‌التحصیلان این رشته‌ ،جهت بهره برداری مناسب و حفظ و نگهداری سایتهای ناوبری و تجهیزات فرودگاهی خود، نیاز دارد. از همین رو فارق التحصیلان مهندسی الکترونیک هواپیمایی میتوانند از طریق آزمون و مصاحبه فنی جذب این شرکت شوند. همچنین میتوانند با گذراندن دوره های اویونیک و اخذ مدرک سازمان هواپیمایی کشوری (B2) به استخدام ایرلاین ها درآیند.

مانند رشته مهندسی مخابرات هواپیمایی زمینه ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی در این رشته میسر نیست ولی دانشجویان در صورت علاقمندی میتوانند در گرایشهای دیگر مهندسی برق (که البته کار دشواری است) ، مهندسی هوافضا، مدیریت و... ادامه تحصیل دهند.

 

مراقبت پرواز

دانشکده صنعت هواپیمایی برای پذیرش دررشته مراقبت پرواز از طریق کنکورسراسری اقدام می نماید.اماقبولی دراین رشته تنها ازطریق کسب رتبه علمی مناسب درکنکور نیست و پذیرش نهایی شخص درصورتی ممکن می شودکه داوطلب تست های هوش وعلمی (عمدتا زبان)رابا موفقیت پشت سربگذارد.

قابل توجه است که پیش شرط برای اشتغال دراین رشته برخورداری ازسلامت فیزیکی وروحی است.(سطح 3تست پزشکی هوانوردی)ومتاسفانه این تست پزشکی تاقبل ازاقدام برای استخدام صورت نمیپذیرد وتوجه به برخورداری ازسلامتی کامل برعهده داوطلب می باشد.

رشته مراقبت پرواز باعنوان مهندسی هوانوردی درمقطع کارشناسی ارائه می شودولازم بذکراست که حداکثر سطح تحصیلی این عنوان رشته تاهمین مقطع میباشد

دروس تخصصی ومنابع ارائه شده دراین رشته به زبان انگلیسی وازطرف سازمان بین المللی ایکائو می باشد.

مهندسی هوانوردی یک شغل بسیارپر استرس می باشد که وظایف زیر را برعهده دارد:

1) جلوگیری ازبرخورد هواپیماها

2) مدیریت منطقه مانورفرودگاه

3) کنترل ومدیریت جریان ترافیک منطقه ای وتسریع این جریان

برخلاف تصور رشته مراقبت تنها مربوط به پروسه پرواز نمی باشد و توجیح خلبان قبل از شروع پرواز و تعیین مسیر پروازی،اجازه استارت هواپیما و مدیریت یک پرواز خوب تا مقصد و همچنین اجازه پارک هواپیما و خاموش کردن آن نیز با مراقبین پرواز است؛بهتر است در یک کلام بگوییم،کلیه اقدامات لازم قبل و حین و بعد از پرواز برای داشتن پروازی ایمن،بر عهده مراقبت پرواز است.

باتوجه به وظایف نام برده شده ، محیط های فعالیت یک مهندس هوانوردی به شرح ذیل است:

1) برج مراقبت فرودگاهها

2) قسمت Approchبعضی ازفرودگاهها

3)  مرکزکنترل ترافیک هوایی ایران یا center

وضعیت اشتغال دراین رشته همانند سایررشته های تحصیلی در دانشگاههاست وهیچ گونه تعهدی برای استخدام وجود ندارد.

درحال حاضر54فرودگاه فعال درکشور وجود داردکه درصورت اشتغال دراین رشته ، شروع به کارمهندسی هوانوردی باتوجه به نیازوقت کشور وبا اولویت تقسیم درمناطق محروم می باشد.حقوق دریافتی درصورت اشتغال ، مانند سایر کارمندان دولت مطابق نظام هماهنگ قانون خدمات کشوری می باشد وبرخلاف تصورعام ،مزایای خاصی همانند استفاده رایگان ازخدمات هواپیمایی وجود ندارد.

 

 

مخابرات

درصنعت هوانوردی واحدهای متعددی در بخش های مختلف وجود دارند که برای برقراری یک عملیات پرواز نیاز است که این واحد های مختلف در اوج همکاری با هم واقع باشند. این همکاری میان اجزا بعمل نمی آید مگر با اینکه یه واحدی وظیفه ی ارتباط میان همه را برعهده بگیرد، شبکه مخابرات هوانوردی همین واحد ارتباط است.

بطور مثال برای برقراری یک پرواز از مبدا به مقصد، خلبان نیازمند داشتند اطلاعاتی از فرودگاه مبدا و فرودگاه مقصد و همچنین طول مسیر میباشد، حال برای رسیدن به این اطلاعات یا می بایستد خلبان (یا شرکت ارائه دهنده سرویس) خود تک تک آمار را نیازسنجی کرده و جمع آوری کند، یا اینکه یک واحدی با داشتن آگاهی نسبت به نوع اطلاعات مورد نیاز، اطلاعات را دسته بندی کرده و ارئه نماید. مسلما راه دوم معقول تر است که انجام آن بر عهده سیستم مخابرات هواپیمایی می باشد.

رشته ی مخابرات هواپیمایی زیر گروه علوم فنی مهندسی گروه ریاضی می باشد و تقریبا به دروس برق گرایش الکترونیک و مخابرات نزدیک می باشد. این رشته تلفیقی از رشته ی برق (گرایش الکترونیک) با برخی دروس درحوزه هوانوردی می باشد. هدف از این رشته تربیت نیروی متخصص مورد نیاز برای بخش شبکه ارتباطات هواپیمایی میباشد که فرد متخصص می بایست علاوه بر تسلط بر دروس مربوط به گروه برق ،به قوانین و مقررات اختصاصی مخابرات هواپیمایی اشراف داشته باشند.

واحدهای درسی این رشته را میتوان در 4 بخش بیان کرد:

دروس عمومی مشترک در تمامی رشته های دانشگاهی نظیر ادبیات فارسی و معارف و...

دروس گروه فنی مهندسی نظیر ریاضیات مهندسی، فیزیک و...

دروس زیرشاخه مهندسی الکترونیک نظیر مدار الکتریک، الکترونیک، مدار منطقی و...

دروس تخصصی مخابرات هواپیمایی نظیر مقررات مخابرات، داکیومنت های ایکائو، هواشناسی و...

میتوان گفت دسته ی چهارم بطور خاص برای رشته مهندسی مخابرات هواپیمایی فقط در دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری ارائه می شود. همچنین اساتید این دروس معمولا از متخصصین شاغل در صنعت هواپیمایی استفاده می شود که این خود موجب نزدیک بودن دانشجوها با فضای کاری آینده می باشد. دانشجویان در این رشته نیازمند آگاهی بر سطح مطلوبی از زبان انگلیسی می باشند زیرا برخی دروس در این رشته (نظیر مقررات مخابرات و داکیومنت های ایکائو) از روی متون حقوقی انتشار یافته توسط سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ارئه شده و دانشجو می بایست قدرت درک متون فوق را داشته باشد.

دانشجویان جهت جذب شدن به بازار کار می بایست در آزمون استخدامی شرکت فرودگاه ها که بنا به نیاز این شرکت برگزار می گردد شرکت کرده و پس از قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه ی فنی در مراکز مخابرات هوانوردی و فرودگاههای کشور مشغول به کار شوند. البته داشجویان این رشته می توانند با صرف هزینه شخصی در دوره های آزاد اویونیک شرکت نموده و با اخذ مدرک B2 از سازمان هواپیمایی کشوری دری جدید از بازار کار در شرکتهای هواپیمایی بروی خود باز کنند.

 

لازم به ذکر است که دانشجویان علاقه مند به ادامه تحصیل درمقاطع بالاتر ،میتوانند درسایر رشته ها به این امربپردازند.

 

 

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 400 محدودیت کاراکتر
نوشته شما باید ما بین 5-400 کاراکتر باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد.
بالا